13 november

Datum: 2010-11-13 ♥ 10:48:25

1 månad kvar till Lucia! Heja!

Varit vaken sedan 7 imorse. Hunnit med en lång frukost med mamma, som kom hit igår kväll. Ska göra stan idag innan vi beger oss hem till pappa, som självklart ska firas imorgon på Fars dag! ♥

Haft en hyfsad vecka på jobbet, ungefär som vanligt. Totalt ointressant att skriva om alltså, haha.
Som vissa vet så vantrivs jag till viss del på mitt jobb. Inte för att jobbet är fel, utan på grund av vissa människor där. Speciellt en äldre kvinna som är så otroligt elak och nedvärderande mot andra. Dessutom är hon rasistisk. Det är nästan det värsta. Jag har ont i magen på grund av det, och mår så dåligt av att någon som representerar min arbetsplats (för det gör vi ju allihop) har sådana värderingar. Eller, hon får väl ha vilka värderingar och åsikter hon vill, det behöver ju inte jag bry mig om, men vissa saker får man faktiskt hålla för sig själv. På hennes avdelning har en kvinna med utländsk bakgrund börjat jobba, för ett par månader sedan. När denna kärring fick reda på att A skulle börja jobba där, så sade hon till en annan kollega att "Nu blir det rena rama SLASKAVDELNINGEN", hon hånar hennes brytning när hon inte är med, hon visar hennes skrivna grejer för andra kollegor, i syfte att håna hennes stavfel. Tidigare jobbade en kvinna med slöja på hennes avdelning, och det var också ett jätteproblem för denna kärring, som vi kallar U. U berättade för min jätterara kollega C att "ja men barnen var ju rädda för hennes slöja!!" C, som har precis samma åsikter som jag, sa att så var det väl inte alls... Det var nog ett problem bland vissa vuxna, inte bland barnen. U är även elak mot de (få) barn som har föräldrar med utländskt påbrå. Det här är inget jag får för mig, eller tycker för att jag ska vara politiskt korrekt, utan det ÄR så, och något flera upplever.

Till mig har hon aldrig kommit med sin rassepropaganda, så på det kan jag inte svara henne något. Men, hon är ju elak i sörsta allmänhet också, och på dessa jävla dumheter har jag bara svarat kort eller frågande. Jag tycker det är så svårt hur man ska bemöta sådana människor! Jag vill visa henne att jag tycker hon är en riktig jävla idiot, men samtidigt vill jag ju uppföra mig som en civiliserad människa ;). Jag hälsar alltid på henne som på alla andra, pratar lite allmänt och så där. Men, det är inte så att jag söker upp henne för att trevlighetsprata. Om hon sitter i personalrummet när jag ska ha rast så undviker jag henne. Det känns så DUMT att vara trevlig, typ "Hej, hur är läget?", när jag tycker hon är så HEMSK. Men, samtidigt vill jag inte vara otrevlig eller köra hennes elaka stil. Det är inte min grej. Någon som förstår vad jag menar? Hur tar man avstånd från en människa utan att själv vara en dålig människa? :P
Om hon kom med sina "åsikter" till mig, skulle jag självklart visa tydligt vad jag anser om det, men det är ju inget jag kan dra upp med henne när jag inte fått det direkt till mig...

Ska i alla fall prata med min/hennes chef, och framföra vad jag tycker om att dela arbetsplats med rasister, och tänker ifrågasätta hur det är försvarbart att ha en rasist på en demokratisk förskola.

Om du läser och tycker något, skriv gärna :)

Puss!

Kommentarer
Postat av: Emilia

Jag tycker att det är jättebra att du ska prata med chefen, så att hon/han vet hur det ligger till. Det är ju inte roligt nånstans att ha en sådan person på sin arbetsplats och säger hon något dumt till dig så är det bara att sätta ner foten och säga att det inte är okej att hon håller på sådär! Du behöver ju inte vara elak eller så, utan bara göra en markering så att hon klart och tydligt fattar och kanske till och med får sig en liten tankeställare!

2010-11-13 @ 11:48:14
Postat av: Ida

Ja, det är nog den rätta vägen! Tyvärr så har en del skit kommit fram till chefen angående henne, utan att något hänt (eller jag vet ju inte vad som hänt dem emellan, men ändå). Fortsättning följer!

2010-11-13 @ 19:11:14
Postat av: Elena

Fick för det första helt ont i hjärtat av att läsa om den där U. Gå till chefen, tveka inte en sekund! Ett dags är en plats där barn ska utvecklas och må bra, med tanke på hur viktiga de sju första åren är så är det ju jävligt illa om den där människan på ngt sätt ska lyckas sätta spår i dem. Och stackars din utländska kollega! Som du vet så ligger just sånt här mig varmt om hjärtat och det svider verkligen. Du är stark som står ut. Du gör klokt i att inte "ta första steget" och ställa till med ngn scen gentemot henne såvida hon inte säger ngt när du är i närheten. Men stå på dig samtidigt, det kmr löna sig! Och förmodligen har du fullt stöd av både din chef och andra kollegor. Puss <3

2010-11-16 @ 20:31:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback