Är det ute att vara humanist?

Datum: 2009-12-10 ♥ 16:26:18

Ja, det verkar fan inte bättre! Varje dag när jag väntar på bussen, åker till jobbet, jobbar, handlar mat eller går på stan så slår det mig hur otroligt egocentriska och självupptagna många, många, många människor är!

Väldigt många verkar ha fått en uppfostran där föräldrarna inte lade någon större vikt på att göra klart för barnen att det finns andra människor här i världen som man bör bry sig om och visa hänsyn! Varje dag ser jag människor som tränger sig före andra in i tbanan, låter äldre gå på SIST på bussen, låter sina väskor stå på bänken så att ingen annan kan sitta, går över lik för att tjäna så mycket pengar som möjligt, med meeera! Jag spyr snart! Det är så otroligt vidrigt!

Mår man bra om man aldrig någonsin bryr sig om någon annan? Får man orgasm av att höja sig själv till skyarna och ständigt enbart klappa sig själv på axeln? Jag vill inte framställa mig själv som Jesus Kristus vår frälsare, men jag har FAN fått lära mig att bry mig om andra! Och det innebär INTE att jag inte kan stå upp för mig själv, vilket vissa tycks tro! Du behöver inte göra dig själv till skiten under andras skor för att du är omtänksam! Jag tycker snarare att en människa som visar stor medmänsklighet VINNER respekt, både från andra och sig själv!

Tyvärr är det oftast unga människor (i min egen ålder) som är mest egofixerade! Jag hoppas att det generellt är så att ju yngre man är desto mindre bryr man sig om andra, och att brist på medmänsklighet INTE är något specifikt för "min" generation! Vi 80talister behöver INTE mer skit, så se till att skärpa till er en smula ;)


Finns säkert folk som anser att jag inte är ett dugg omtänksam eller respektfull gentemot andra, men det är i alla fall något jag strävar efter och tycker är viktigt! Alla kan alltid bli bättre!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback